Nieuws
Opvoedtip: slapen en angst

Opvoedtip: slapen en angst

Sommige kinderen hebben veel moeite met het donker van de nacht. Ze zien dingen in hun kamer of horen vreemde geluiden. Ze zijn dan niet rustig genoeg om te kunnen slapen. Wat kun je hieraan doen?

Rustig de dag afbouwen

Voor kinderen is het fijn om de dag rustig af te bouwen. Vermijd beeldschermen, spannende tv-programma’s of drukke spelletjes. Doe iets waar je kind rustig van wordt.

Naar bed brengen

Probeer de tijd te nemen voor het bedritueel. Lees samen een boekje of praat even na over de dag. Is er iets gebeurd waar je kind nog over aan het nadenken is? Als je er samen over praat, kan je kind het loslaten als het gaat slapen. 

Als je kind ergens bang voor is, vraag waar het steun aan kan hebben. Dat kan bijvoorbeeld een knuffel zijn. Of misschien vindt hij of zij het fijn als je belooft na een kwartiertje nog even te komen kijken.

Monsters wegjagen

Kleuters kunnen werkelijkheid en fantasie nog niet goed uit elkaar houden. Ziet je kleuter iets engs in de kamer? Bedenk samen iets waardoor je dat kunt laten verdwijnen. Zeg bijvoorbeeld tegen monsters dat ze weg moeten gaan omdat ze je kind bang maken. Zet een raam open en stuur ze er allemaal uit. Doe dit met humor en houd het luchtig en positief.

Inrichting van de kamer

Het kan ook helpen om de inrichting van de kamer wat aan te passen. Een pop kan er in het halfdonker eng uit zien. Knuffels kunnen tot leven komen. Of een kledingstuk aan een kapstok wordt een spook. Zorg er dan voor dat deze uit het zicht zijn.

Nachtlampje

Misschien vindt je kind een nachtlampje fijn? Een nachtlampje geeft een zacht licht af zodat het niet helemaal donker is in de slaapkamer. Je kunt ook een lampje in de gang aan laten en de deur van de slaapkamer op een kiertje zetten.

Meer informatie over slapen en angst

Op deze website vind je meer informatie over slapen en angst voor de leeftijdscategorieën peuter en basisschoolkind.


Nieuwsdatum: donderdag 05 maart 2020

Nieuws