Opvoedtip: pubers en energiedrankjes

Opvoedtip: pubers en energiedrankjes

Opvoedtip: pubers en energiedrankjes

Gaat jouw kind stuiteren na het drinken van energiedrankjes? Valt het jou dan ook op dat je kind niet echt méér energie krijgt? Wat doet een energiedrankje met je? Is het nu wel of niet schadelijk? Kortom, hoe zit het nou werkelijk met energiedrankjes.

Wat is het?

Energiedrank bevat veel suiker, maar ook cafeïne en taurine. Het zorgt ervoor dat je in een korte tijd energieker en actiever voelt. Cafeïne is en oppeppende stof. Door deze stof wordt het lichaam aangezet tot actie en je aandacht wordt verscherpt.

Populair

Energydrankjes zijn populair onder jongeren. Ze vinden het lekker, ze drinken het voor extra energie en om vermoeidheid tegen te gaan of omdat hun vrienden het ook doen.

Feiten

  • In een blikje Red Bull van 250 ml zit 5,5 (!) klontjes suiker. 
  • Omdat er cafeïne inzit, kan je kind zich misschien even beter concentreren. Je kind kan ook hyperactief, angstig en gespannen worden. Sommige kinderen krijgen zelfs klachten als hartkloppingen, slapeloosheid, hoofdpijn of duizeligheid.
  • Energiedrankjes zijn goedkoop en jongeren kunnen dit gewoon kopen in de supermarkt.

Tips

  • Sta je puber maximaal 1 energiedrankje per dag toe. Leg uit waarom en vertel over de hoeveelheid suikerklontjes.
  • Laat je kind geen energiedrankje drinken vóór het slapen gaan. 
  • Geef je kind geen energiedrankjes tijdens het sporten. Je kind kan uitgedroogd raken en daardoor hartritmestoornissen krijgen.
  • Leg je kind uit waarom water drinken beter is, ook voor hun gebit. Pubers zijn erg bezig met hun uiterlijk en willen geen slijtage aan hun tanden.
  • Geef kinderen onder de 13 jaar geen energiedranken.

Meer opvoedtips.


Nieuwsdatum: maandag 19 juni 2017

Nieuws