Opvoedtip: Bewegen is leuk!

Opvoedtip: Bewegen is leuk!

Dat bewegen belangrijk is, weten we wel. Maar hoeveel en hoe intensief beweegt je kind? En hoeveel beweging heeft het nodig?

 

Volgens de beweegrichtlijnen van de Gezondheidsraad hebben basisschoolkinderen elke dag minimaal een uur matig intensieve beweging nodig om gezond te blijven. Buitenspelen, op de fiets naar school en wandelen zijn goede manieren om meer te bewegen. Maar ook helpen in het huishouden telt mee. Denk aan stofzuigen of het gras maaien. 
Daarnaast is het ook belangrijk dat kinderen minimaal 3 keer per week bot- en spierversterkende activiteiten doen, bijvoorbeeld touwtjespringen, dansen of krachttraining. 

Hoe maak je het bewegen leuk? 

  • Ga samen met je kind bewegen. Het stimuleert en is leuk om samen dingen te doen. Maak bijvoorbeeld van je huis een disco. Zet dansmuziek op en dans met z'n allen.
  • De meeste kinderen vinden het heerlijk om buiten te spelen. Zo kunnen ze fietsen, skaten, voetballen en verstoppertje spelen. Door met andere kinderen buiten te spelen, wordt je kind ook sociaal sterker. 
  • Daag je kind uit voor een wedstrijd hardlopen.
  • Bekijk ook eens 50 dingen om te doen voor je 12 bent, daarin staan leuk tips voor buitenactiviteiten. Bijvoorbeeld een hut bouwen, vissen met een netje, kikkers vangen en weer vrijlaten of strandjutten.
  • Geef het goede voorbeeld, pak eens wat vaker de fiets in plaats van de auto. Speel samen een potje voetbal of ga samen het bos in.
  • Op school worden vaak proeflessen gegeven voor verschillende sporten. Vraag de gymleraar op een ouderavond eens of hij hier gebruik van maakt.

Nieuwsdatum: donderdag 05 juli 2018

Nieuws